GD skal sende Birken direkte

BIRKEBEINERRITTET: Bildespesial fra årets Birkebeinerritt

BIRKEBEINERRITTET: Bildespesial fra årets Birkebeinerritt Foto:

Birkebeinerrittet er landets største sykkelritt. Nå kan du se folkefesten direkte hos GD.

DEL

(Gudbrandsdølen Dagningen)

Det er Birken AS som besitter rettighetene til Birkebeinerrittet.

Birken-arrangørene har nå inngått et samarbeid med Amedia som gir konsernet eksklusive rettigheter til å sende årets Birkebeinerritt direkte.

Det betyr at du 31. august kan se folkefesten fra Rena til Lillehammer direkte hos GD, Nettavisen og 71 andre lokalaviser rundt om i det norske land.

I fjor syklet i alt 10.000 mennesker de 86 kilometerne over fjellet.

– Birkebeinerrittet er et av de mest prestisjefylte sykkelarrangementene i Norge, og vi er både stolte og glade når vi får muligheten til å vise det i våre abonnenter. Rittet har bred deltakelse fra hele landet. Erfaringsmessig er det stor interesse for slikt innhold i våre aviser. Det er den viktigste grunnen til at vi inngikk avtalen om å sende rittet, sier Helge Birkelund som er direktør for sportsutvikling i Amedia.

- Mer ressurser

Birken-arrangørene er godt fornøyd med å ha landet avtalen med Amedia, som er landets største formidler av direktesendt sport.

– Vi legger i år mer ressurser, både teknisk og redaksjonelt, i produksjonen av Birken TV, og er veldig fornøyd med at Amedia ønsker å være distributør. Under sendingen vil seerne via en egen livetracker også kunne følge de deltakerne de ønsker når Norges største terrengritt går av stabelen, sier daglig leder Eirik Torbjørnsen.

Sendingen fra Birkebeinerrittet kommer til å vare hele dagen, fra første rytter starter på Rena 08.00 til eliteklassen for menn er i mål, nærmere ti timer senere.

I sendingen kommer man i tillegg tett på rytterne oppe på fjellet via droner, kameraer på følgemotorsykler og stasjonære kameraer.

Breddeidrett i vinden

– Produksjonsmessig er dette en av de største tingene vi har vært med på. Det er et stort puslespill hvor vi er en viktig brikke da vi skal ta pulsen på rytterne før start, noe som ikke er gjort tidligere. Sammen med kompetente folk som har gjort dette i mange år, og som vet hva de driver med, kommer dette til å bli veldig spennende, sier Tor Bergebakken, som er prosjektleder for video i Østlendingen/Ringsaker Blad.

– Birken har hatt Birken TV tidligere. På denne måten prøver vi å treffe enda bredere. Dette er midt i blinken for Amedia sin satsing på mosjonsidrett. Vi er hele tiden på utkikk etter å utvide vår horisont. Vi gjør veldig mye fotball og håndball, men gjør stadig nye ting og er hele tiden voksende. Det viser seg gang på gang at hos våre seere er det bredde som er interessant. Det er der interessen ligger. Da må vi forsøke å gi det de ønsker og Birkebeinerrittet er en folkefest som treffer veldig bredt, sier Bergebakken.

Artikkeltags