Reduserer brøytebehovet til et minimum: Bestiller brøyting via mobiltelefonen før de reiser på hytta

MOBILTELEFON: Ellen Tømte Hagen har bistått mange hytteeiere med å laste ned programmet hvor de  kan bestille brøyting av hyttevegen via mobiltelefonen før de ankommer hytta.

MOBILTELEFON: Ellen Tømte Hagen har bistått mange hytteeiere med å laste ned programmet hvor de kan bestille brøyting av hyttevegen via mobiltelefonen før de ankommer hytta. Foto:

I fjor ble det brøytet til 1.200 hytter etter det første snøfallet innenfor Sjusjøen. I år blir det til 20.

DEL

Med et nytt datasystem skal stikkvegene til hyttene innenfor Sjusjøen brøytes på bestilling denne vinteren.

Det ser Ellen Tømte Hagen betydningen av ved første snøfall. Behovet for brøyting er redusert til et minimum – etter innføringen av et nytt datasystem.

KLAR: Mandag ble snøfreseren koblet til traktoren. Olav Ekerhaugen og kollegene er klar for en ny brøytesesong.

KLAR: Mandag ble snøfreseren koblet til traktoren. Olav Ekerhaugen og kollegene er klar for en ny brøytesesong. Foto:

– Tapte to millioner kroner i fjor

– Vi sparer miljøet og vi sparer betydelige kostnader, sier Hagen, som driver entreprenørfirmaet Storåsen AS sammen med ektemannen Trond Sverre Hagen.

De siste årene har firmaet brøytet veg til 1.200 hytter ved hvert snøfall.

I fjor var den snørike vinteren nære ved å velte firmaet.

– Vi tapte to millioner kroner på å brøyte, sier Hagen, som på det meste målte 2,5 meter snø i etter alle snøfallene.

NETTBRETT: Ved hjelp av nettbrettet i traktoren, ser maskinfører Olav Ekerhaugen hvilke hytter han skal brøyte til ved snøfall.

NETTBRETT: Ved hjelp av nettbrettet i traktoren, ser maskinfører Olav Ekerhaugen hvilke hytter han skal brøyte til ved snøfall. Foto:

Brøyter med nettbrett

I samarbeid med hytteforeningene ble den nye, frivillige brøyteordningen innført. Nå må hytteeierne melde inn behov for brøyting via noen tastetrykk på mobiltelefonen innen 12 timer før de ankommer hytta. Når bestillingene er lagt inn, kommer det automatisk opp røde flagg på kartet som viser hvilken hytter mannskapene skal brøyte til.

Med GPS og nettbrettet i traktoren, kan maskinførerne følge kartet.

– Bestiller hytteeiere brøyting når det ikke er behov, for eksempel når værvarselet ikke slår til, kommer vi selvfølgelig ikke til å brøyte, sier Hagen.

KART: Kartet oppdateres automatisk med røde flagg for hvilke hytteeiendommer som skal brøytes.

KART: Kartet oppdateres automatisk med røde flagg for hvilke hytteeiendommer som skal brøytes. Foto:

Bidrar til effektiv drift

Hun sier det ordningen gir en ny hverdag.

– Vi reduserer kostnadene og vi får utnytte redskapen mer effektivt, når vi ikke lenger er avhengig av å stoppe annet anleggsarbeid på grunn av behovet for å brøyte hele nettet ved snøfall. De siste årene har det ført til tapte inntekter, sier Hagen.

Firmaet har åtte fast ansatte i driften som maskinentreprenør og tre innleide til vinterbrøyting. I tillegg brøyter de hovedvegen fra Moelv til Sjusjøen og vegen ned til Lillehammer-grensen. De driver også hytteservice, blant med skutertransport, parkeringsplassen og drift av bommen på vinterstid.

Betaler grunnpris

Den nye løsningen innebærer at hytteeierne betaler en grunnpris på 3.800 eller 4.300 kroner som inkluderer brøyting 20 ganger, deretter en fastsatt pris per gang. I antallet inngår vedlikeholdsbrøyting, når store snøfall gjør det nødvendig å brøyte alle vegene. Løsningen er tidligere benyttet i Trysil. Foreløpig er løsningen koblet opp mot en egen hjemmeside, men Hagen sier det vil komme en app-løsning.

– Kartløsningen gir oss muligheter som kommer hytteeierne til gode. Oppdager våre brøytemannskaper for eksempel at et vindu står åpent, eller andre forhold, kan de ved en berøring på kartet få opp navn og telefonnummer til hytteeieren, sier Hagen, som er spent på de første snøfallene.

For ikke alle hytteeiere er på nett.

– Nei, og heller ikke alle har en smarttelefon. De er vi avhengig av å betjene manuelt, med telefonsamtaler. Men det er få. Nylig ringte en på 94-åring og var begeistret over å ha logget seg på for å prøve systemet. Det lover godt, sier Ellen Tømte Hagen.

Artikkeltags