Dette har du aldri sett i betongfabrikken før

TRE SAMMEN: Anna Widén og Patrick Huse fyller den gamle betongfabrikken i Lomoen med kunst. Også John Erik Riley er med. utstillingene  Lost Woods, Purpose og Desert Gaze har natur og landskap om felles tema.

TRE SAMMEN: Anna Widén og Patrick Huse fyller den gamle betongfabrikken i Lomoen med kunst. Også John Erik Riley er med. utstillingene Lost Woods, Purpose og Desert Gaze har natur og landskap om felles tema. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

To hvilende hester i tre, seismologiske målinger og en kuskinnsball stappet med kvist er noe av det du kan utforske i en forlatt industrihall på Vinstra i sommer.

DEL

(Gudbrandsdølen Dagningen) VINSTRA: Patrick Huse, Anna Widén og John Erik Riley er sammen om prosjektet, som består av tre utstillinger i ett rom, med ett felles tema: Natur og landskap.

Og for et rom. Gulvflaten er 900 kvadratmeter og takhøyden luftig. Kunstverkene henger i stålvaiere. Det er som å gå i en skog.

Med rota opp

Faktisk er det ekte trær her. Anna Widén har tatt med seg flere store trestammer som hun har gravd opp fra skogen hjemme på Gran. Nå står de med rota opp. Som en påminnelse om at det som vanligvis er skjult under bakken er det som gir liv til det vi ser.

Widén er opptatt av skogen. Fra hogstfelt har hun hentet materiale til flere arbeider. Røttene og trebitene er tilskjært, polert og pusset. De er blitt til skulpturer.

De liggende hestene er laget av hundrevis av treflak, festet med skruer og stifter. Overflaten er levende og død på én gang.

– Er det lov å ta på?

– Jeg tror jeg må sette en liten begrensning der, sier Widén.

Sporene i materialet vil hun lage selv.

Den enorme livskraften er noe av det som gjør tre så interessant, mener Widén. Arbeidene hennes er også en kommentar til den stadig økende bruken av kunstige materialer.

SKULPTURER: Anna Widén har hentet materiale fra hogsfelt.. Røttene og trebitene er tilskjært, polert og pusset.

SKULPTURER: Anna Widén har hentet materiale fra hogsfelt.. Røttene og trebitene er tilskjært, polert og pusset. Foto:

STORT ROM: Kunstverkene henger i stålvaiere under taket i den 900 kvadratmeter store hallen.

STORT ROM: Kunstverkene henger i stålvaiere under taket i den 900 kvadratmeter store hallen. Foto:

Sand og vind

Initiativtaker Patrick Huse har valgt sine medutstillere med omhu. Alle tre har det Huse kaller en samfunnsmessig og sosialpolitisk tilnærming.

Etter hvert som kunstverkene monteres i industrihallen, er det lett å se fellesnevnere rent visuelt, også. John Erik Riley, som mange kanskje først og fremst kjenner som forfatter, viser fotografier av nettopp trær. Trestammene han har avbildet i ørkenen i California minner til forveksling om trærne til Widén. Han viser også trebiter han har funnet. Forskjellen er at hans trær er overflatebehandlet av sand, sol og vind.

– Jeg sa han fikk komme med det han hadde, så likheten er helt tilfeldig, sier Huse.

Rileys utstilling er for øvrig også en lansering av boka "Øynene i ørkenen", der Riley utforsker dagens måte å fotografere og dele bilder på. Undersøkelsene tar ham blant annet til ei hytte i Espedalen.

Forskning og fornemmelser

Tekst er også et viktig element i Patrick Huses kunst. På hans område i hallen henger gjerne oljemalerier, fotografier og tekst sammen. Han bruker gjerne alle mulighetene i verktøykassa.

– Noe egner seg for maleri, andre ting som fotografi. Ting jeg ikke klarer å visualisere, skriver jeg, sier Huse.

Ett av verkene består av alle sidene i en bok, der en rekke personer svarer på de samme miljørelaterte spørsmålene. Et annet verk tar utgangspunkt i 5.000 seismologiske målinger fra Island. Bølgene fra jordens indre er blant annet blitt til en video. Selve tallmaterialet er trykket på en kjempestor pleksiglassplate.

Kunst som forskning er noe Huse interesserer seg for.

– Én ting er fornemmelser. Noer annet er det dokumentariske, sier Skåbu-kunstneren.

I den tidligere betongfabrikken kan du både forske og få fornemmelser i hele sommer. Utstillingene åpner 21. juni og varer ut september.

TREHESTER: De hvilende hestene er laget av små treflak. Overflaten er furet og værbitt.

TREHESTER: De hvilende hestene er laget av små treflak. Overflaten er furet og værbitt. Foto:

OPP NED: - Å grave opp røttene var en merkelig opplevelse, sier Anne Widén om treene hun har hentet fra skogen på Gran.

OPP NED: - Å grave opp røttene var en merkelig opplevelse, sier Anne Widén om treene hun har hentet fra skogen på Gran. Foto:

BOKLANSERING: Patrick Huse med boka til John Erik Riley, Øyne i ørkenen.

BOKLANSERING: Patrick Huse med boka til John Erik Riley, Øyne i ørkenen. Foto:

Artikkeltags