SNØRVILLEN: På toppen av Snørvillen er utsikten flott, 995 meter i over havet.
Marte Bleken

I uberørt natur rundt Sjusjøen

Ikke langt fra det stadig mer urbane Sjusjøen sentrum ligger ei rekke lave fjellrygger uten andre inngrep enn noen løypestaur og stimerker.
Publisert

Sjusjøen-Mostefjelll-Snørvillen

Middels tung tur over 13 kilometer, cirka fire timer.

Turkart: Lillehammer-Sjusjøen-Nordseter-Hafjell, DNT Lillehammer.

«SMS-runden» byr på variert terreng med flotte utsyn og fine badeplasser.

Fra Rustad hotell går vi østover langs vannet på gruset turveg, skiltet Sjusjørunden. Etter noen hundre meter forlater traseen vannet og stiger slakt oppover gjennom skog, så litt utfor til Fjellelva.

Strålende utsyn

Turvegen dreier nå sørover, utover myrområder. Etter en liten stigning opp gjennom glissen skog kommer vi til et kryss. Turvegen fortsetter til høyre mot sørvest, mens vi tar en kraftig sti østover. Etter få meter tar det av en sti skarpt til venstre, men vi går rett fram langs myra til neste kryss. Her tar vi til venstre, og nå stiger det 100 høydemeter til toppen av Sollifjellet (969 moh.).

Videre nordover holder vi oss hele vegen høyt oppe – vi taper bare førti høydemeter to ganger – og har strålende utsyn: over Hedmarks-vidda og mot Skreiberga i sør, innover store vann og fjellrygger i Lillehammer- og Øyerfjellet og mot Jotun heimen i nordvest.

HØST: På veg mot Sjusjøen.

HØST: På veg mot Sjusjøen. Foto:

Gulbrandtjernet er idyllisk

Etter Most-fjellet (974 moh.) stopper vi ved det idylliske Gulbrandtjernet, der det i gode somre blir bra badetemperatur. Oppe på vestryggen av Snørvillen tar vi en avstikker til toppen (995 moh.), før vi vandrer slakt utfor vestover mot Fjellelva. Strekningen byr på våte myrer, men stien er godt kloppet. Vi følger Birkebeinerløypa på bru over elva, men så bryter vi av nedover langs elva. Etter en drøy kilometer er vi igjen nede ved turvegen, som vi følger tilbake til start. Ved vannet er det her et par fine grusstrender, som frister til et avsluttende bad.

70 turer for store og små

Turbeskrivelsen er blant turforslagene i den nye boka til DNT Lillehammer, «70 turer for store og små».

Her er noen av de fineste turene rundt hyttefeltene i Lillehammer-regionen samlet, i en bok tilpasset for å kunne ha med i sekken.

Den er DNT Lillehammers jubileumsgave til turistforeningens 150 års-jubileum i 2018.